رینگ لایت چیست و چه کاربردی دارد؟

What is a ring light and what dose it do?

 مقاله - [] - رینگ لایت چیست و چه کاربردی دارد؟ - بانومد

یکی از وسایل نورپردازی که این روزها کاربرد زیادی پیدا کرده اند ، رینگ لایت ها یا نورهای رینگی هستند. این نورها شکل عجیبی دارند و کاملا متفاوت با منایع نوری عادی هستند که ما معمولا برای نوردهی در آتلیه ها از آن استفاده می کنیم. در واقع نام آن ها از روی شکل فیزیکی آن ها انتخاب شده است. رینگ در انگلیسی به حلقه گفته می شودو رینگ لایت ها اشاره به نورهاییدارند که فارغ از نوع یا شدت آن ها به شکل یک حلقه بزرگ ساخته می شوند. اگر تا به حال لامپ های مهتابی گرد یا دایره ای شکل را دیده باشید، احتمالا با یکی از ساده ترین رینگ لایت ها آشنا شدید.

کاربرد رینگ لایت

رینگ لایت ها معمولا از یک حلقه تشکیل شده اند که یا روی آن با لامپ های کوچک LED پوشیده شده است، یا یک منبع نور یکپارچه اما دایره ای شکل است که البته نوع اول آن معمول تر است. این نورها همانند نام و شکلی که دارند، کاربرد خاصی هم دارند و جالب اینجاست که معمولا هیچ منبع نور دیگری هم نمی تواند کار آن ها را انجام دهد. یکی از مهمم ترین کاربردهای این نورها برای عکاسان حرفه ای،برای عکس های پرتره ، آرایشگاه ها، عکس های پرتره مدلینگ و عروسی و همچنین عکاسی ماکرو است.

این منابع نور دایره ای شکل، معمولا نوری بسیار تخت و بدون سایه ایجاد می کنند و ضمنا اگر به عنوان منبع نور اصلی در عکاسی پرتره استفاده شوند، کچ لایت یا بازتاب نور در چشمی که از آن ها حاصل می شود شکلی دایره ای وفوق العاده دارد که روح و زندگی به چهره سوژه می بخشد.

کاربرد رینگ لایت

اما دلیل اینکه این نورها را به صورت حلقوی می سازند این است که بتوانید لنز دوربین را در میان آن قرار دهید. یعنی در واقع منبع نورانی ، دورتادور لنز قرار می گیرد . این دقیقا برخلاف اتفاقی است که درباره اغلب فلاش های دوربین و فلاش های اکسترنال می افتد. جالب اینجاست که برخی از نورهای رینگی اصلا طوری طراحی می شوند که دیگرپایه جداگانه ندارند و عملا دور لنز خود دوربین قرار می گیرند یا روی لنز نصب می شوند. اما این نوع کاربرد اصولا به چه کار پرتره می آید و چرا لازم است از آن استفاده کنیم؟

کاربرد رینگ لایت

چرا رینگ لایت ها را استفاده می کنیم؟

رینگ لایت ها از معدود نورهایی هستند که برای عکاسی و فیلم برداری به یک اندازه کاربرد دارد. کاربرد رینگ لایت در عکاسی، معمولا برای سوژه هایی است که لازم است از نزدیک از آن ها عکاسی کنیم.می دانیم که هر چقدر دوربین و منبع نور به یک سوژه ای نزدیک تر شوند، جهت دید دوربین و زاویه فلاش، از هم دورتر می شوند و باعث ایجاد سایه های بیشتری در اطراف ( خصوصا در زیر سوژه ) می شود. به خصوص زمانی که از فلاش های اکسترنال استفاده می کنیم، معمولا لامپ یا همان قسمت سر فلاش در فاصله ای نزدیک به 15 تا 20 سانتی متر بالاتر از دهانه لنز قرار دارد و باعث می شود در عکس های نزدیک و کلوزاپ ، سایه های تیز و شدیدی زیر چانه و بینی و ابروها ایجاد شود. 

علاوه بر این درباره عکاسی ماکرو ( مانند عکاسی از چشم ها ، عکاسی از دهان و دندان در رشته های پزشکی و همچنین عکاسی از اجسام خیلی ریز ) همواره مشکل نوردهی در نقطه مورد نظر وجود دارد و شاید نتوانید زاویه تابش نور را به سمت سوژه هدایت کنید.

در چنین مواقعی تنها گزینه کاربردی نور فلاش رینگ لایت است.

دقیقا مانند همین شرایط را در فیلمبرداری های از نزدیک مانند Vlogging می بینیم. Vlogging یا فیلم برداری از خود خصوصا با تلفن های همراه که برای برقراری سمینارها و وبینارها و لایوهای اینستاگرام کاربرد زیادی دارد، یکی از مواردی است که لازم است چهره شخص کاملا از نزدیک نوردهی شود.

اگرچه در چنین شرایطی ، بهتر است از منابع نور بزرگ و چندگانه استفاده شود تا نور بهتری ایجاد شود، اما رینگ لایت ها را می توان یک گزینه ارزان قیمت و جمع و جور برای این کار به شمار آورد.

اما چرا نورهای رینگ لایت را به عنوان منبع نور مورد علاقه آرایشگاه ها و عکاسان آرایشی به شمار می آورند؟ حتما تا به حال بارها در ویدئو هاییکه پشت صحنه گریم بازیگرها را به نمایش می دهند، روند کاری چهره پردازان را دیده اید . در اتاق های گریم، معمولا بازیگران روبروی یک آیینه می نشینند که دورتادور آن ، با لامپ های مختلف پر شده است و در اغلب موارد ، خود اتاق هم نسبتا تاریک است. دلیل این انتخاب این است که نور اتاق یا نور سقف ، تاثیری روی سایه های صورت بازیگر نگذارد و شخص چهره پرداز بتواند صورت را به صورت طبیعی در برابر آینه ببیند.

نکته مهم اینجاست که نورهای دورتادور آینه تقریبا کارهمین رینگ لایت ها را می کند و باعث می شود تا کوچکترین سایه ای روی صورت ایجاد نشود. به این ترتیب شخص چهره پرداز می تواند با دقت کامل،تمام اجزای صورت را مشاهده کند.

دقیقا مشابه همین حالت هم درباره آرایشگران وجود دارد. آن ها هم دوست دارند سوژه هایی که آرایش کرده اند با کمترین سایه اضافی روی چهره شان عکاسی یا فیلم برداری شوند. علاوه بر این همان طور که گفته شده، رینگ لایت ها یک نور حلقوی بسیار زیبا هم در چشمان سوژه ایجاد می کند که بدون نیاز به لنزهای مصنوعی موچب برجسته شدن و زیباتر شدن چشمان سوژه نیز می شود.

به همین دلیل اغلب عکاسانی که در آرایشگاهها عکاسی می کنند، ترجیح می دهند تا از نورهای رینگی، استفاده کنند.خصوصا اینکه حلقه نوری که در چشم ها ایجاد می شود، بدون نیاز به لنزهای زیبایی که در چشم قرار می گیرند، جلوه فوق العاده ای به نگاه سوژه می دهند. همچنین معمولا نوری یکنواخت و بدون سایه روی همه صورت و گردن و بدن سوژه ایجاد می شود که تاثیر کار آن ها را به خوبی به نمایش می گذارد.

نوری که رینگ لایت ها ایجاد می کنند، معمولا از تعدادی LED بسیار کوچک و پرنور با قدرت تابش بالا حاصل می شود.این نورها دارای درجه کلوین نزدیک به نور خورشید هستند. یعنی اصلا با نورهای LED معمولی که نوری سرد و یخ دارندقابل مقایسه نیستند و ضمنا برخلاف اغلب نورهای LED عادی،پرش نور هم ندارند. بنابراین وقتی با آن ها ویدئو می گیرید، مشکلی بابت پرش تصویر بر اساس اختلاف فرکانس نور ندارید

نور طبیعی این رینگ لایت ها باعث می شود تا رنگ پوست کاملا طبیعی و عادی باشد.

بنابراین اگر بخواهید کلوین کار کنید، احتمالا درجه کلوین 5000 تا 5500 برایتان مناسب است و در صورتی که در نور روز کار کنید، می توانند با نور طبیعی خورشید هم ترکیب شوند و جلوه ای یکدست و زیبا پدید آورند. طبیعتا مانند فلاش های استودیویی یا اکسترنال، می توانید نور آن ها را کم و زیاد کنید و با دور یا نزدیک کردن رینگ لایت به سوژه ، کیفیت نور ( مقدار نرم یا تیز بودن سایه های آن ) را کنترل کنید. البته توجه داشته باشید که اگر نور را زیادی به سوژه نزدیک کنید، احتمالا باعث به وجود آمدن یک هاله نورانی در اطراف صورت سوژه هم می شود.

کاربرد رینگ لایت برای عکاسی ماکرو

اما دلیل اینکه این نورها، این قدر برای عکاسی ماکرو مورد استفاده هستند چیست؟ اصولا وقتی درباره عکاسی ماکرو صحبت می کنیم، معمولا سوژه هایی را در نظر می گیریم که اندازه ای کوچکتر از چند سانتی متر دارند یا حتی اگر سوژه های بزرگی هم باشند، ما معمولا چند سانتی متر از آن ها را در کادر خود قرار می دهیم. طبیعتا وقتی منبع نور ما بتواند از جهات مختلف رو به یک سوژه ماکرو بتابد، از هیچ طرف، سایه ای ایجاد نمی شود. چون نور هایی که از جهات مختلف می تابند، همدیگر را خنثی می کنند و طبیعتا آنچه که باقی می ماند، خود سوژه بدون سایه های حاصل از برجستگی ها و فرورفتگی ها است.

به همین دلیل هم یکی از محبوب ترین انواع نورهای مصنوعی برای سوژه های کوچک همین رینگ لایت ها هستند که گاهی اوقات می توانند حتی به عتنوان جایگزین خیمه های نور هم به کار بروند.

زیرا برخی از سوژه ها را نمی توان در داخل خیمه نور قرار داد . فرض کنید می خواهید از دندان ها یا چشمان یک شخص عکس بگیرید. طییعتا قرار دادن خود شخص در داخل خیمه نور ممکن نیست و همچنین اگر بخواهید نوری یکدست و بدون سایه برای عکاسی ماکرو داشته باشید، باید از جهات مختلف نوردهی کنید و همچنین مراقب باشید تا سایه خود دوربین هم روی صورت سوژه نیفتد.

روشی که عکاسان حرفه ای در اینجا استفاده می کنند، همین نورهای رینگ لایت است که می تواند دور لنز قرار گرفته و به اندازه کافی به سوژه نزدیک شود تا سایه های اضافی را از بین ببرند.